Konuyu Değerlendir
  • 0 Oy - 0 Ortalama
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kekemelik Blokları ve Kaygı
#1
Kekemelik Blokları ve Kaygı
[Resim: stuttering.jpg]
Kekemelik bloklarının tetiklenmesi, sempatik sinir sisteminin korkulu uyaranlara verdiği “savaş-kaç-donma” tepkisine benzer. Bu müdahalenin amacı, vücudumuzun potansiyel tehlikeye anında ve otomatik olarak tepki vermesini sağlayarak bizi güvende tutmaktır. Bu reaksiyon, beynin korkulu anıların depolandığı kısım olan amigdala tarafından başlatılır . (Her yarım kürede bir amigdala vardır.)

Amigdalanın uyaranlara duyarlılığı duruma bağlı olarak değişebilir. Örneğin, gün boyunca güvenli, sessiz bir mahallede dolaşırsanız, amigdalanız muhtemelen düşük bir uyarı seviyesinde olacak ve hoş düşünceler düşünmenize ve eğlenmenize izin verecektir. Buna karşılık, geceleri suçlarla dolu bir mahallede yürümek zorunda kalırsanız, amigdalalarınız muhtemelen yüksek alarmda olurdu.Herhangi bir hareket, beyniniz ve vücudunuzdan stres hormonlarının salgılanmasını tetikleyerek alarm göndermelerine neden olabilir. 

 Aynı şekilde, kekemelik bloklarının tetiklenmesi, konuşma durumuna bağlı olarak büyük ölçüde değişebilir. 
 Konuşma Alarm Sistemi açısından bakarsak daha iyi anlayabiliriz.?

KIRMIZI = Aşırı;
TURUNCU = Yüksek;
SARI = Orta;
MAVİ = Düşük; 
YEŞİL = Temiz

[Resim: Speech%20Alarm%20System.jpg]
Konuşma durumlarına girerken, konuşma durumunun zorluğu veya tehlikesi ve / veya söylemeyi beklediğiniz kelimelere ilişkin anılarınıza, düşüncelerinize, beklentilerinize, tutumlarınıza ve inançlarınıza dayalı olarak “Konuşma Alarmı Sisteminizin” hassasiyetini alışkanlık olarak ayarlayabilirsiniz. 
Aşağıdaki, Konuşma Alarmı Sisteminin nasıl çalışabileceğine dair varsayımsal bir örnektir. Bu süreç bilinçli, bilinçsiz veya yarı bilinçli olabilir. Size o kadar gerekli, otomatik ve kaçınılmaz görünebilir ki, bu konuda başka seçeneğiniz olmadığını hissediyorsunuz.

Bir konuşma durumuna yaklaşırsanız, “Ben kekeme biriyim. Bu nedenle konuşmak benim için zor.  Zaten Uyarı Seviyeniz MAVİ'den başlıyor.

Sonra şöyle düşünürsünüz, “Geçmişte bu tür konuşma durumunda veya bu kişiyle konuşurken genellikle kekeledim. Bu nedenle muhtemelen bu sefer de kekeleyeceğim. Bu, Uyarı Seviyenizi SARI'ya yükseltir.

Ardından, “ İyi bir izlenim bırakmam çok önemli. Bu nedenle kekelememek için çok uğraşmalıyım.  Uyarı Seviyeniz şu anda TURUNCU'da.

Tüm bunlara ek olarak, “ p? İle başlayan sözcükleri (ya da üzerinde sorun yaşadığın başka türden sözcükler); Bu noktada, Uyarı Seviyeniz tamamen KIRMIZI seviyeye çıktı.



Amigdala'nız artık korkunç "p-kelimeleri" (veya korktuğunuz başka herhangi bir kelime türü) için Extreme Alert'te. Bir "p-kelimesine" geldiğinizde, amigdala'nız bir alarm gönderir: "Tehlike! Tehlike!" Bu, sempatik sinir sisteminizi , beyninizi ve vücudunuzu stres hormonlarıyla dolduran dövüş-uçuş-donma tepkisini başlatmak için tetikler . 
Bu hormonlar, gırtlağınızın , belirli bir kelime veya hecenin ünlü sesini seslendirmek yerine, efor kapatması için nörolojik olarak programlanmasına neden olur . İçgüdüsel olarak eski, yerleşik mücadele veya kaçınma davranışlarınıza geri dönersiniz .


Kekemelik Bloklarının Nörolojik Tetiklenmesi


Kekemelik blokları hakkındaki en korkutucu şey, otomatik, istemsiz ve bilinçli bir kontrol olmaksızın meydana gelme eğilimindedir. Aniden, yaklaşmakta olan bir kelimenin bloke edildiğinin farkına varırsınız - çoğu zaman siz onu söylemeye bile kalkışmadan. Aşılmaz bir "tuğla duvar" içeriyormuş gibi hissediyorsunuz. Kelimeyi zorla dışarı çıkarmak için fiziksel efor kullanma gibi görünüşte kontrol edilemez bir dürtüyle boğulmuş olursunuz. Akıcılık teknikleri hakkında öğrenmiş olabileceğiniz her şeyi anlık olarak unutursunuz. İçgüdüsel olarak eski, yerleşik mücadele veya kaçınma davranışlarınıza geri dönersiniz - sanki başka hiçbir seçenek mümkün değilmiş gibi. Bu deneyimler sizi çaresiz, şaşkın, hüsrana uğramış ve herhangi bir iyileştirme umudundan umutsuz hissetmenize neden olabilir.

Savaş ya da Kaç Tepkisi

Kekemelik bloklarının tetiklenmesi, vücudun korkulu uyaranlara karşı “savaş ya da kaç” reaksiyonu sırasında olanlara çok benzemektedir. Örneğin, kırsalda yürüyüş yapıyorsanız ve aniden ayağınızın dibinde bir çıngıraklı yılana benzeyen bir şey görürseniz, tehlikeye düşünmeden otomatik olarak tepki verirsiniz. Beyniniz bunu hayatta kalmak için bir yardımcı olarak yapmaya programlanmıştır. Bölgenin zehirli yılanlarla istila edildiğini biliyorsanız ve zaten ısırılmaktan endişeleniyorsanız, tepkiniz özellikle güçlü olabilir.


İşte nasıl çalıştığı. Korkunç uyaran - yılan benzeri nesnenin görüntüsü - beyninizin görsel korteksinden beynin talamus adı verilen ve bir şekilde bir santral gibi davranan bölümüne iletilir .   Talamus, bilgiyi, korkulu anıların depolandığı limbik sisteminizdeki (veya "duygusal beyin") bir yapı olan amigdala dahil olmak üzere beynin diğer bölümlerine aktarır . (Beynin her iki yanında bir amigdala vardır, ancak örnek olarak sadece birini kullanacağız.)

Uyaran korkulu bir şeye benziyorsa, amigdala otomatik olarak bir alarm çalar ve hipotalamusa "savaş ya da kaç" yanıtını başlatmasını söyler . Hipotalamus bunu sempatik sinir sistemini ( otonom sinir sisteminin bir dalı ) ve adrenal-kortikal sistemi aktive ederek yapar ve çeşitli bezlerin adrenalini ( epinefrin olarak da bilinir ) salmasına neden olur.ve kan dolaşımına yaklaşık 30 başka stres hormonu. Bu hormonlar, zihnin ve bedenin tehlikeyle başa çıkmak için acil müdahale için hazırlanmasına neden olur. Kalp atış hızınız ve kan basıncınız artar, kaslarınız gerilir, gırtlağınız ve beyniniz yalnızca tehdide yanıt vermeye odaklanır. Duygusal olarak, yoğun bir korku sarsıntısı hissedersiniz. Sonuç olarak, hiç düşünmeden yılana benzer nesneden uzaklaşırsınız. Korkunç uyarana tepki olarak hareket etmek, kaygınızın yoğunluğunu azaltmaya yardımcı olur.

Tüm bunlar, duyusal korteksiniz duyusal verileri yorumlamadan ve hipokampusunuz uygun bağlamı oluşturmak için bunları diğer bilinçli anılarla karşılaştırmadan önce gerçekleşir .


Konuşma durumları sırasında benzer bir zincirleme reaksiyon meydana gelebilir. 

·          Korku tepkisi sisteminizin hassasiyetini artıran çeşitli korkular, tutumlar ve olumsuz beklentilerle konuşma durumuna girerek başlayın . Bunlar, kekeme olarak kendinize ilişkin imajınızı, konuşmanın zor olacağına dair inancınızı, kekemelikle kötü bir izlenim bırakma korkunuzu ve benzer durumlarda veya aynı dinleyicilerle konuşurken kekemelik anılarınızı içerebilir. 

·          Konuşmadan önce, beyninizin dil işleme bölümleri uygun kelimeleri seçer ve bunları cümle halinde düzenler. (Ya da yüksek sesle okuyorsanız, beyniniz yazılı kelimeleri çözmeli ve bunları konuşmaya çevirmelidir.) Bu süreçte önemli bir kelimeye veya aynı, benzer veya aynı sesle başlayan bir kelimeye gelirsiniz. Geçmişte engellediğiniz bir kelime olarak.

·          Neredeyse anında, amigdalanız bu kelimeyi aynı veya benzer kelimelerin veya seslerin korkutucu anılarıyla eşleştirir. Kelimeyi söylemekte zorlanacağınızı tahmin ediyor. Otomatik olarak, hipotalamusunuza bir alarm gönderir. 

·          Hipotalamusunuz "savaş ya da kaç" reaksiyonunu başlatarak stres hormonlarının vücudunuzu ve beyninizi doldurmasına neden olur. 

·          Bu hormonlardan bazıları, korkulan kelimeyi söylemek için kas motor programını bir araya getiren beyninizin bölgesini işgal eder. Sesli sesi fonlamak için motor programı yerine, beyninizin , efor kapatması için gırtlağınız için bir motor programı eklemesine neden olur . Bu, "blok" olarak ilk algıladığınız şeydir. Kelimenin bir "tuğla duvar" içeriyormuş gibi hissedebilirsiniz - bu aslında sesli harfin fonasyonunun olması gereken yerde eforun kapanması için motor programıdır. Ünlüleri seslendirmek için motor programı olmadan kelimeyi söyleyemezsiniz. Başka şeyler söyleyebilirsiniz, ancak çaba için motor programını içeren belirli bir kelime veya hece değil.

·          Bir korku sarsıntısı hissedebilirsiniz. Zihniniz ve bedeniniz, dikkatinizi tamamen mücadeleye odaklayan stres hormonları tarafından ele geçirilir. Stres hormonları, konuşma terapisinde öğrendiğiniz her şeyi anlık olarak unutmanıza neden olur. Bağırıyorlar, “Kuvvet! Güç!"

·          Ne yapmanız gerektiğini hatırlasanız bile, tamamen kontrolden çıkmış hissedersiniz. Kelimeyi zorlamak amacıyla hava basıncı oluşturmak için ezici bir dürtü yaşarsınız. 

·         Kendinizi geçmişte kullandığınız aynı tür tekrarlara, uzatmalara, engellere ve diğer mücadele veya kaçınma davranışlarına geri dönerken bulursunuz. 

·          Kelimeyi ne kadar fazla zorlarsanız, bloklar o kadar güçlü olur ve gırtlak, kelimenin sesli sesini seslendirmeye o kadar az hazırlanır.

·          Kelimeyi bloke etmek, konuşmanın zor olduğu veya belirli bir kelime veya sesin söylemenin zor olduğu inancınızı güçlendirir. Bu, korku tepkinizin hassasiyetini daha da artırır. Bu nedenle, bir kelimeyi engellemeniz, diğerlerini engelleme olasılığınızı artırabilir.
·          Çaba ve güç sarf etmek kaygınızı geçici olarak azaltabilir. Çaba ve gücün nihayetinde haberi duyurmakta başarılı olduğu yanlış izlenimine kapılabilirsin. Bu nedenle, bu davranışlar ödüllendirilir ve pekiştirilir - aslında blokları güçlendirip uzatır ve kekemeliğinizi devam ettirir.


Rf:
William D. Parry, Esquire, CCC-SLP


Foruma Git:


Bu konuyu görüntüleyen kullanıcı(lar): 1 Ziyaretçi